Selecteer een pagina
Tips & advies

Hoe schrijf ik een persbericht?

Het schrijven van een persbericht vraagt om een andere aanpak dan bijvoorbeeld een advertentie of een uitleg over je product of dienst op je website. Een persbericht moet per definitie nieuwswaarde bevatten. Vergeet niet dat in de krant van gisteren de vis van vandaag wordt verkocht. Ofwel nieuws is snel achterhaald.

1. MAAK HET DE JOURNALIST ZO MAKKELIJK MOGELIJK

Zet bovenaan je bericht altijd ‘persbericht’. Dan is het voor de journalist meteen duidelijk waar het over gaat. In het onderwerp van je mail zet je niet alleen ‘persbericht’ maar voeg je ook de kop van je artikel toe. Dus bijvoorbeeld: Persbericht: nieuw vaccin Corona strop voor Nederlandse overheid. Zet je persbericht meteen in de mail en voeg het niet toe als bijlage. Journalisten krijgen heel veel berichten per dag. Maak het ze dus zo gemakkelijk mogelijk.

2. EEN PAKKENDE KOP

Gebruik een kop die de lading dekt en die uitnodigt om verder lezen.

3. HET BELANGRIJKSTE NIEUWS BOVENAAN

Na de kop volgt de inleiding van je persbericht. Zorg ervoor dat het belangrijkste nieuws hier meteen te lezen is. De inleiding bevat de 5 W’s en de H: wie, wat, waarom, wanneer, waar en hoe?

4. VERDERE TOELICHTING EN ONDERBOUWING

In de alinea of alinea’s die volgen op de inleiding kun je het nieuws verder toelichten en onderbouwen. Zorg ervoor dat er tussen iedere alinea een witregel zit en dat een nieuwe alinea begint met een vetgedrukte kop.

4.5. MAXIMAAL 1 A4’TJE

Een persbericht bevat maximaal 1 A4’tje. Is het toch van belang om uitgebreide cijfers of een rapport toe te voegen? Doe dit dan als bijlage.

6. NOOT VOOR DE REDACTIE

Voeg na je laatste alinea een witregel toe en dan een (stippel)lijn. Onder deze lijn zet je als kop, dus vetgedrukt, ‘Noot voor de redactie’. Hieronder vermeld je bij wie een journalist meer informatie kan krijgen (naam en functie). En de contactgegevens van deze persoon zoals e-mailadres en telefoonnummer. Zorg ervoor dat de contactpersoon in de dagen na het versturen van het persbericht goed bereikbaar is. Anders kan de plaatsing van het artikel alsnog zo aan je neus voorbij gaan.

 

KUN JIJ HULP GEBRUIKEN BIJ HET SCHRIJVEN VAN EEN PERSBERICHT? NEEM DAN GERUST CONTACT OP.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ben Daphne en mijn liefde voor schrijven loopt als een rode draad door mijn leven. Met Dappher kies ik ervoor om teksten te schrijven voor ondernemers die raken, tot de verbeelding spreken, motiveren en tot actie over laten gaan. Mijn ingrediënten voor succes zijn inlevingsvermogen, goed luisteren en doorvragen, mijn intuïtie en de ruim 11 jaar ervaring die ik heb als communicatieadviseur.
Share via
Copy link
Powered by Social Snap